26 February, 2014

pantun

Pen merah, pen biru,
u marah, I love u.

Haha..

Lagi marah, lagi suka suami sakat.
In fact, not even a day will pass by without his teasing.
Only when he is sick. Masa tu sunyi rasa, rindu sangat.


I miss newborn smell. oxytocin rush after birthing. I miss all of that. Tapi suami belum ready n yakin yang kondisi badan aku untuk mengandung. Macam2 dia risaukan. :)

My bff, my sparring partner, my enemy, my love, my soulmate, my imam.



Counting my blessings.

Thank you Allah.

10 January, 2014

2014

Subhanallah Alhamdulillah Allahuakhbar..

Dipanjangkan umur untuk meniti tahun Masihi yang seterusnya...

2013, tahun yg dimulakan dengan ujian, disudahi dgn ujian, tengah manis..hekhek.. Alhamdulillah dgn ujian, tanda Tuhan asih sayang.
2013, bulan 1, worst health-hyperthyroid. This month marks my journey free with it, alhamdulillah.
Penutup tahun 2013, suami kena chicken pox, which is severe. Tak penah aku Tengok dia sakit mcm tu, smp tak boleh bangun. Almost 3w mc, oh..oh..terbiasa suami depan mata. Bila dia masuk keje, rindunya.... :) then rijal pulak kena.

Dalam pada nak homeschool rijal, tak menjadi kenyataan, sebab he's eager to to school. Takpe, kita follow minat dia. Insyaallah kita tak pressure dia untuk excel. Persuit your dream, not us.

As a parent, it is our responsibility to teach children how to respect others. Such a shame, when we cannot get it done first. Walk the talk beb. Kita ni kena byk muhasabah diri, nak anak jadi baik, itu ini, tp Tengok diri yg jadi contoh ni, camna? Media sosial boleh jd bad thing, kalo tak pandai kawal. Imagine, anak jumpa fb, Twitter or inta mak pak, dok maki sana sini, jd keyboard warrior. Rasa2 reaksi anak camna?
Ilmu Allah ni luas, besar mana pon pangkat, pengetahuan kita, kita ni tetap hamba Tuhan. Be humble. Respect each other.

Agree to disagree. Sebolehnya, hindarkan perdebatan.

Moga Allah yunjuk kita jalan yg lurus, jalan yang Dia redhai.

14 September, 2013

rajin..

Dah tak berebut rajin la sket..tapi nak guna pon aku limit. TAkut budak2 nak sangat ke mendA ni. I dont like it. Takpelah kena hadap muka depa pon. Janji depa communicate dgn aku.

Cuak, sebab adik sendiri pon kurang communicate, tu dok sama dgn aku tu..tp bila wasap byk pulak cakapnya. He rather spend times on his gadgets than talking to us.

Blog ni kena hidup, sebab utk future reference, maklumla,mak ada anak lain..yang nama Cyrus dzulqarnain. Papo sonang nak cari....

13 September, 2013

terima kasih sayang_

Unexpected gift from abg. From you with love. Even tho bini abg ni bukan gadget freak, I really appreciate it. Thanks to u.

Tangan ni dok gigil sbb

Tengok, aku taip je hilang gelabah wa cari.


------------------------------------------

Scene dgn rijal.

1. Suruh dia kemas rumah.
     R : umi kemas la, ijan unat (penat) ni.
Ko main pon je nak oiiiii


2. Kena kejar sbb smack down adik
    R : angan marahhhhh...nnt tuhan tak sayang kang....
Hang p smack down adik pasaipaaaaa....


3. Abah bawak kete style Schumacher
    R : abah, angan bwk laju, nnt idi-ident(accident) kang mcm mana?
Yang ni bagus, aku dh kurang membebel.


4. Ajak adik buat project which is mengumbar barang
    R : akik imahhhh, upat2, anyak uje kite ni...upat dik...( sambil kumbah baju n menan)
Aku tak memekik time Tu, dia dhuas, kita kejar pulak soh kemas.


La ni seronok dia main dgn adik, adik makin hilang laidies.  tp still ada la sket, dah emak pon otai kan..I love hearing their laughter, it is the best ever music. for my soul.

09 September, 2013

astaghfirullah...

la...aku ada blog?

sian.

terabai ko ye..

Alhamdulillah, Rijal dah 3 tahun 5bln & Fatimah dah setahun empat bulan. Makin bijak dan petah.

Alhamdulillah, kesihatan kami baik, tiroid dah hilang. Just need to maintain healthy lifestyle.

Madu, makanan sunnah terbaik untuk kami, utk aku. Kalau aku culas makan madu, siap sedialah, lupalah, cepat penatlah.

Susu kambing, dah stop karihome sebab ada maltodextrin. Tak setuju? tak pa. Its your choice, i choose to stop. So kita beli yang segar sahaja, kadang ada stok, minum, takde kita amik makanan lain.

Habbatussauda, consume, either dgn madu or dalam makanan.

We concern about our food intake, segala jenis intake yang masuk dalam badan adalah sangat diperhatikan. Yang mana dah terlepas pandang, moga Allah ampunkan kejahilan kami. Ini termasuklah vaksin. Again saya sebut, itu pilihan anda, kami ada pilihan yang lain. Itu kefahaman anda, kami punya kefahaman yang berbeza. Doa saya, moga Allah kurniakan kefahaman seperti fahaman Nabi dan sahabatnya. Moga Allah tunjukkan kita jalan yang lurus, jalan yang benar2 Engkau redhai.

Jumpa lagi, insyaallah...

25 January, 2013

kasih..

Sedang sedih semalam..

Suami pujuk dengan kata2,
     '' Siapa kejar harta, dapat harta, siapa kejar ilmu, dapat ilmu, ada yang lebih tinggi dari tu...sabar''

Kadang2 susah nak cerna maksud suami..berkias, pusing ikut situ, paham tang tu, corner sini, dapat itu...haish...

#garu ketiak.

23 January, 2013

On the bright side. lol.

Bila mana seorang anak Adam itu jatuh sakit, maka Allah akan hantar 3 malaikat untuk menarik nikmatNya,
  1. Malaikat pertama akan menarik selera makannya
  2. Malaikat kedua akan menarik seri wajahnya
  3. Malaikat ketiga akan menarik dosa2 kecilnya

Sesudah anak Adam itu sihat kembali, maka Allah akan menghantar dua malaikat untuk memulangkan kembali selera makan dan seri wajahnya, tetapi Allah menghapuskan dosa2 hambanya..
-kredit to FB

For me sakit ni Allah bagi chance untuk aku berehat sepenuhnya. Dapat pulak (alhamdulillah) suami yang supportive, tak bagi langsung buat keje rumah, non, yilek. Semua tugas masak, kemas rumah, anak2, diri dia, diri aku, semua suami buat. Kadang geram gak, baring rehat je, baru nak angkat vakum, kena baring lagi..lol.

So, on the bright side, i've been treated like a Queen. Makan minum pon dihantar, tinggal tak suap je. ROFL. Rijal paling suka bagi air jus n vit, muka bangga bila dapat tolong. Pastu puji2 la...bulat matanya gembira. lol. Then, of course, dia pau air jus aku...now, hari2 tanya, ummi, nanti abah buatkan ijan air jus kan? haah rijal...abah buat untuk awak. LOL.

Novel2 beli kat BBW pon dah abis baca...betapalah nikmat dan rahmat yang aku dapat..lama dah ngidam nak baca novel dgn khusyuk... :)

Bila dugaan datang ni, Allah bagi kami kekuatan dan kesabaran disamping mengeratkan kasih sayang kami..I can whine all i can, tapi sapa aku?takde satu apa pon pada diri ini, mahupon anak2 yang aku kandung 10 bulan itu, semua bukan milik aku....Ni semua Dia punya... =_=

.Moga rahmat Allah bersama kita...insyaallah..

21 January, 2013

Natural diet for hyperthyroid

Bismillah....

Baru je sudah appointment untuk check up. LOL. Kalau diikutkan, memang tak nak buat dah test, tapi demi menjaga hati mak dan ayah, pergi saja. :)
Hasilnya, bakal jadi lab rat nanti. kuikui.

So far my progress on hyperthyroid is alhamdulillah, much better than before. No medication taken, as i wanted my breastmilk to be clear from drugs. Tadi doctor ada prescribed ubat for slow my heart rate n for thyroid itself, might also skip it. Kang tak pasal nak lowered my thyroid hormon, anak ku kena hypo. Nauzubillah.

Tak setuju dengan western medication, tapi still respect the doctors profession. Your skills still be needed.

Ok. For the past 1.5months, husband been watching my diets, and been spoon fed me with supplements. lol. Alhamdulillah, dari demam malam, sakit badan, lemah sendi, tak bermaya, jantung berdegup laju, pening semua beransur hilang.

Supplement yang diambil, B complex (untuk tenangkan diri), kelp (redakan degupan jantung) dan Nutri Blend 1000 (untuk baik pulih sel)

My daily routine from am-pm in general would be :
         1. Nutri blend 1000, B complex, susu kambing+madu asli, heavy breakfast
         2. Minum jus, lunch
         3. Minum petang
         4. Minum jus, dinner, b complex, susu kambing+madu asli, vco (virgin coconut oil)

Jus/ buah-buahan yang diambil daily : nenas, buah epal merah, epal hijau, oren, anggur, pisang ( Nenas is a must dalam seminggu mesti 4-5kali, sebab boleh rasa perbezaan kat badan iaitu badan jadi bertenanga dan tenang)

Makanan yang dielak/dikurangkan/diberhentikan seketika : udang, sotong, kerang, telur, daging merah (buat rasa2 boleh la, tapi kalau berlebihan memang badan jadi cepat penat.)
White flour ( badan cepat penat kalau makan, ni makan sikit pon dah boleh rasa beza)
White sugar ( jantung akan suddenly increase and lethargic) instead of white sugar, i replace it with raw honey/brown sugar. Lebih berkhasiat.

Preservatives, coloring in food is a NO. So, no more outside food, no more junk food. Boooo!! haha...

Bagi aku, Allah dah atur cantik sakit ni, dulu memang berniat nak switch white sugar kepada brown sugar/raw honey, so now badan dah adapt dengan cara pemakanan baru. Lebih sihat, so kesan dia pada ahli keluarga ku jua...hihi..

Selagi boleh sihat dengan cara natural, insyaAllah kami akan usahakan. Ubat, simpan je la as a back up. Sian, badan aku selama ni pon dah byk sangat toksin, now Allah nak bersihkan..mungkin nak bersihkan sebelum ke sana? InsyaAllah...Allah Maha Mengetahui...


Kita merancang, Dia merancang, Tapi Allah sebaik2 perancang. Alhamdulillah.
     

17 January, 2013

Dia sayang Aku dan Dia

Alhamdulillah...

Dia uji kami, tanda Dia sayang dan ingat pada kami.

Aku menghidap hyperthyroid, yang mana ia mengganggu gugat kesihatanku, meragut kebebasan. Walaupun begitu, syukur aku ucapkan, dalam pada sakit itu, Allah tunjuk betapa dalamnya kasih suami, ihsan suami, cintanya ibu ayahku padaku.

Dia tahu betapa dalamnya kasihku pada puteri sulungku, Nor Fatimah, maka Dia uji dengan menarik sedikit nikmat dan rahmat dalam penyusuanku pada puteriku nan satu itu. Allahu Rabbi. Betapa Dia mahu aku bergantung sungguh2 padaNya. Betapa luasnya rahmatmu Ya Allah. Hampir 2 bulan, pada setiap malam aku tak mampu untuk menyusukan secara terus Fatimah. Pada awalnya, aku hampir berputus asa, kerana untuk mendapat let down boleh mencecah 15-20min. Belum di lihat pada hasilnya. Subhanallah.

Stok sudah tiada pada ketika kami pulang bercuti dari terengganu. Tiada. Malam ketika perjalanan pulang, Fatimah menyusu denganku, dikala Fatimah tidak berapa sihat, susu pula malu untuk keluar. Ummi pump ya adik. Aku bisik pada puteriku. Selepas 20min, 0.5oz hasil susuku, walhal breast sudah membengkak. Adik tak puas, maka menangis, merengek puteriku ini. Kala ini, aku jatuh. Aku putuskan untuk memberinya susu formula, Karihome.Saat kami sampai di Giant Seri Kembangan, Allah takdirkan untuk susu keluar sebanyak2nya, hingga adik tertidur kekenyangan. Menangis aku semahunya. Mak dan suami memujuk memberi kata semangat.

Syukur pada Allah, memberi keizinan untuk aku menyusukan Nor Fatimah hingga kini.

Betapa aku kerdil. Betapa aku lupa kebergantungan itu tiada yang lain melainkan Mu Allahu Rabbi.

Susu karihome tu sudahnya, 2 tin dah aku minum sebagai supplement untuk memulihkan tenaga dan membaiki hormon thyroid.

Alhamdulillah.

31 October, 2012

Cerai susu, susuku kering

Deep breath...

Alhamdulillah, Rijal officially cerai susu masa dia berusia 2thn 6bln. Ngam2 dia ganti 6 bulan yg dia tak puas breastfeed (susu dah start kurang, tapi he still latching for comfort dan penghilang dahaga, bukan utk kenyang dah). The process was quite smooth i think.

Proses dia, aku pesan hari hari, dah macam berzikir kat telinga Rijal. " Rijal,  nnt berhenti nenen tau, awak dah besar, susu ni adik punya" Each time dia bf, mmg tu lah yang aku pesan.
One fine day, tak lama, lepas dia genap 30bulan, aku bancuh susu tepung yang biasa, bukan FM pon, bagi before tido, Rijal pegang siku, main2 terlena.Wah, masa tu dah syukur... berterusan selama 3 hari,then ada satu malam dia mintak, aku bagi.. sebab, rindu.... :')
After that, dia dah tak minta.. each time nampak/ rindu, dia cium lama2 n cakap, ni adik punya ek...Ijan dah besar ekkk... :')

Terharu, sedih, semua ada. Allah permudahkan.

Kami mmg sepakat bagi masa 2.5thn - 3thn utk dia wean sendiri, tak mau paksa dia...syukur. Ikut aku, mau dah bubuh asam, nescafe bagai, tapi suami sabarkan. Dengar je lah. He's a wise man.

Paling best, since dia stop bf, selera makan, alhamdulillah...best sangat tengok. Kalau tak, ade je alasan nak bf. Agaknya bf tu dah rasa macam2 dah... Kadang, aku pump susu, mesti Rijal sibuk, "ummi, ni susu adik Imah ek...Ijan punya susu lain ek..." sedih rasa..

Top of it, alhamdulillah we made it Rijal. Allah izinkan ummi bagi Rijal susu yg terbaik.. cengih2 pon, still ada soft spot..

------------------------------------------------------

A week before Raya Haji, aku pi jumpa doc homeo ( not recommended this one). Tapi, bkn doc yg ada, his student in charge masa tu. After consume remedies yg dia bagi, susu start drop. Air sampai 5L aku telan (no jokes) Paling teruk, ahad (21/10/12) susu kering. Let down sampai amik masa 20min baru keluar susu, tu pon tak puas Fatimah minum. Nak jadi cerita, Fatimah demam masa tu.

I cried a bucket. Husband too.

EBM beku ditolak, she's a clever girl. Sampai aku dengar dia telan air liur, sbb kering tekak. Nak tidur, perut lapar. Badan dedar, haus, takselesa badan. Meruntun hati sungguh. Susu lain mmg takde dalam rumah, Rijal mnm susu coklat. Akhirnya, buatkan air zamzam, titik madu setitis, bagi adik minum. Laju dia telan (guna syringe)

Hikmah dari kejadian tu, demam terus hilang, aku buat power pumping,n pump biasa secara kerap. Stop consume ubat tu sabtu. So feed adik guna syringe je. She rejects bottles since newborn.

After 3 days pp, alhamdulillah susu naik n bengkak mcm biasa. Lesson learnt. Must have fresh ebm in the fridge. So, nak tak nak kena extra keje. Demi anak.

Pengalaman sungguh.

No more visit to that particular homeo. Yang lain, insyaallah.

17 May, 2012

:)

Subhanallah...Alhamdulillah....

Luka ku sudah sembuh pada hari ke-6.
Sebaik2 penyembuh adalah Dia.
Ikut pengalaman masa melahirkan Rijal, almost a month baru nak elok. Belum ditambah dengan side effect lain, mau seratus hari-5bulan.
Berdebar2. Maklumlah,kesan epi lama luka balik. Tapi.....Allah Maha Penyembuh.  :)

Aku tak menidakkan peranan doktor. Tidak sama sekali. Tapi, Doktor Agung adalah Allah.
Ujian untuk kami. Dan Dia telah menjawabnya.

Syukur Ya Allah.

13 May, 2012

kelahiran adik..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih.

Sebelum aku bercerita, aku harap sesiapa yang membaca kisah kelahiran adik ini mampu berfikir jauh dan terbuka. Kalau agak2 tak mampu, bolehlah klik tanda pangkah di hujung atas kanan blog ini. Cerita ni panjang berjela.

Let me phrase it in one sentence. This is a planned homebirth.

Sejak aku mengetahui yang aku membawa nyawa di dalam perut, perkara pertama yang terlintas dalam kepala ialah ''Aku tak nak kena usik.(no vaginal examination, no drugs, no vaginal swabs, no vaginal streching and NO EPISIOTOMY) semua ni aku dah rasa dgn Rijal. Agak menakutkan dan boleh dikata aku trauma. Gila.

Atas izin Dia, aku terjumpa dengan satu group di Facebook. The Gentle Birthing Group  Dari sini, aku mula membuat research dan cuba mempelajari sesuatu yang asing. Sesuatu yang sering aku tertanya. Syukur, Dia memberi jawapan sedikit demi sedikit. Kemudian, aku approach hypnobirthing instructor Nadine yang telah membuka jalan kepada homebirth.


Tujuan utama homebirth, mahu auratku terjaga ketika bersalin. Ya, ada doctor perempuan. Tapi, suami(dahulunya) prefer hospital kerajaan yang rata2 tahu kebarangkalian untuk menjadi bahan ujikaji dan tontonan adalah sangat tinggi. Di sini, aku mula mencari dan terjumpa sesuatu yang sering kita ungkapkan





"tiada daya dan kekuatan (untuk menolak sesuatu kemudaratan dan mendatangkan suatu yang manfaat) selain Allah SWT.

Tapi, bukanlah aku membuat secara membuta tuli. I do my own research and understand the autonomy, physiology & psychology of my own body.


Homebirth adalah satu ujian bagiku untuk menguji sejauh mana kebergantungan hati ini pada Dia.


Ok, terus pada detik kelahiran adik.


Sebenarnya, aku sudah merasai kontraksi yang manja semenjak kandungan mencecah 37-38w. Tapi mengetahui ia adalah satu cara badan menyediakan diri untuk melahirkan, aku bertenang dan buat aktiviti seperti biasa. Surges yang kuat telah bermula pada hari Ahad,6 Mei 2012 but it still bearable. Isnin, 8am, 7 Mei bloody mucus plug telah memberi salam :)  Surges masih boleh ditanggung dengan bergerak dan bersenam dengan gymball/birthball. Memang membantu mengurangkan rasa sakit. Masa ni, suami dah dalam perjalanan pergi kerja. Aku terpaksa call suami dan pinta dia pulang sebab I do need my support. 


Seharian contraction datang dan pergi dengan interval yang agak regular. Malangnya baby belum mahu muncul. hehe. Suami mengambil keputusan untuk menyuruh aku berehat. Tenaga extra akan diperlukan untuk hari mendatang. Kak Ira buat random guess, mungkin baby nk keluar jam 4am hari Selasa kot? hahaa... Malam 7hb aku cuba tidur dalam keadaan contraction yang sama. 8hb Mei, jam 4 pagi, aku terjaga dan berasa segar. The surges become more intense and i need to wake up my husband. He did counter pressure around my hips and back. Then I asked him to sleep cos i will need him tomorrow. Maternal instinct told me so :)


Went to kicthen and made light breakfast. Im eating like, A LOT. hahaha..kurma,susu,benjo, cereal.
Makan, surfing and recite a few surah. Perjalanan rohani kini bermula.


Surges becomes intense,each time the waves came, i can't smile. Just concentrating on my breathing. Nafas dalam nafas yang pernah di ajar oleh YM. :) Husband reminds me to concentrate on breathing each time he saw me losing track. We dance together each surges. Saat ini, aku jatuh cinta sekali lagi dengan suami. Sangat cinta.  


730am, Rijal woke up and join me riding my gymball. It's challenging to entertain a toddler and at the same time u are riding ur surges. I can't scold him, if not he'll feel left out. Husband took bath together with Rijal and fed him. Rijal will check on me time to time. Give kisses on my cheek,hugs & even smack me down. T__________T


I do breastfeed him till now. And u know what? i breastfed him during my surges. It is like...hm.....having comfort and felt like stabbing ur body at the same time. haha...
1045am (if im not mistaken) i already in transition phase where i suddenly cried,cried and cried during surges while breastfed Rijal. Rijal sweep my tears and stare at me '' Ummi, No No nangis" and hug me. So touching this moment. Husband constantly do counterpressure/light massage. Never left my side. Love.Love.Love.


I lost track of time this moment. From bed, i move to my birth nest. In all fours, suddenly we heard a burst "swoosh..." I broke my water! Suami tak berhenti mengucapkan takbir "Allahuakhbar, Allahuakhbar" . My pillar of strength. He reminds me His Mercy. His Grace. 


Suddenly i tried to stand up. Husband helped me. I want to poop. (in my head) hahahah... Done my #1. Suddenly i asked husband to get ready with towels. I am ready to birth. In.Toilet. haha. Tenaga dah hampir habis dah. Kalau ultraman, rasanya dah berkelip lampu merah. Bip....bip... ye,itu lah yang ada dalam kepala masa tu. Half standing and half squatting. 


I felt the ring of fire. Deep breath. I feel the stretching.  Head in, head out.kahkah...but i know, my body know its job. Baby head emerged! Anterior position. Rijal, posterior. kali ni, aku punya breathing teknik  dah ke laut bila sampai mahu keluarkan bahu adik. Tak sabar dah nak tau gender adik, another surges datang, aku push. Kahkah..selamat,elok2 tak koyak jadi koyak.Tu la tak sabar. Syukur Alhamdulillah. Rijal nampak abah dia sambut adik dengan takbir (dalam bilik air????) He shouted " Ummi yak kuar adik" haha.. he didnt saw my vjj ok? i wore an oversize t-shirt covering my ass. :P


Thanks to Maria & Najwa who helped & guide us. Lepas je adik keluar, terus breastfeed dalam bilik selepas adik di iqamahkan. Tak lama, dalam 10-15min kemudian, placenta keluar. pon dalam toilet. Nampak sangat aku suka toilet. Scrubbing toilet adalah hobi aku.hehe....


Done Stage 3, and resting. I did tore, but didnt go for stiching. it feel much better and syukur alhamdulillah projek #2 berjalan lancar. Takde dah aksi menangis2 dalam toilet macam masa Rijal. Luka dah almost heal. Naturally. Subhanallah....Alhamdulillah. Tak perlu ubat lembut najis. Takde rasa sakit menyengat macam dulu. Ya Allah....syukur. 


Yang lain akan cerita lain. But, anyone who read this, please dont share it on FB. thanks :)



20 April, 2012

sembilan

Alhamdulillah.... (nyanyi lagu Maher Zain)

dah masuk 9bln,mggu depan baby dah full term (37w) tapi ummi tak paksa awak keluar awal...keluar bila baby dah ready,fully baked ok? abg Rijal keluar 10bulan 2hari. so adik baby, ummi relax je...yg penting jgn awal...

Hb dah cantik balik. masa last checkup drop sampai 10.6 from 12++ . Aku suspect sebab amik minyak kelapa dara. sebab tu je rutin yang bertukar selama 3mggu. I read somewhere if body not tolerent with certain food it will effect blood count. Menggelabah makcik masa tu. Now, dah stop consume, alhamdulillah dah normal jadi 12.6

Insyaallah proceed with my (and husband) original planned. Moga semua selamat,lancar dan dipermudahkan.

Next week birthday Rijal, dan genaplah usianya 2tahun. Insyaallah genap 2tahun penyusuan. Syukur...even mengandung,tapi diberi rezeki dan kudrat untuk menyusukan Rijal. Sedih jugak nak stop bf. Tapi dah tanya yang arif (YM) tentang bf sampai bila. Dia kata 2tahun cukuplah,then slowly berhentikan. :) Aku tak nak paksa, tapi akan main psikologi dgn Rijal. Moga dipermudahkan. Pasni turn adik baby pulak :) moga penyusuan kami dipermudah hingga 2 tahun.

Bitter sweet memory dalam menyusukan Rijal. Berapa kali aku kena bengkak susu, luka cik N, block duct (sampai kena jadi doctor cucuk mana yg tersumbat),sakit belakang jgn kiralah. Tapi, kenangan manis paling banyak. Boleh cium2 anak, nasihat, zikir, main2..semualah...manis.....semua tu masih segar dalam ingatan, terbayang2 di mata.

Satu je, breasfeeding is not an easy journey. It takes a lot of effort and strength. So mommies, be strong and pray the journey been eased and blessed by Allah :)

03 April, 2012

two is enough.

hahaha...yes,that what i said to husband. asal kena amik darah, be it MGTT, hb test,FBC. semua aku  menyampah.

I hate needle. @#$$*&^

Masa mengandungkan Rijal lain cabaran dia. Mengandungkan adik lain pulak. Yang pasti, menguji sejauh mana tahap 'percaya' pada Dia. Sejauh mana fahaman tentang "Tiada daya dan upaya ku melainkan Dia"

Allahuakhbar.

Suami kata, semua itu datang dari Dia, bahagian awak untuk diuji. huhu...sikit je pon...

Bertabah dan berdoalah :)

28 March, 2012

syukur...

Alhamdulillah...part yang mendebarkan sudah terlerai. 

Disahkan sebagai penerima anugerah low lying placenta type 1,sehingga 3rd trimester akhirnya segalanya kembali pulih seperti sedia kala. Kami sihat sejahtera,alhamdulillah. Placenta/uri sudah berada di atas sana.

Nak dijadikan cerita,di awal kehamilan, doc mengesahkan uri terlalu rendah tapi tidak menutupi lalaun keluar adik. Tipulah kalau i as a mother tak risau. Paling ngeri adalah c-sect. Nak amik darah pon pejam2 mata, siap drama seminggu sebelum kejadian, ini kan pula kena potong. Mintak jauh n dipermudahkan hendaknya. So, dengan kegabraan mula la tweet n cari orang sana sini. End up, tanya chika sebab pernah terbaca tweet dia tentang ayat utk naikan uri.

Al-Hasyr::21

Memula baca je,maklumlah tak tau macam mana nak amalkan, tu penting berguru. :) tapi salah satu cara yang terbaik untuk memusingkan bayi songsang yang aku tau ialah dengan sujud lama(buat jugak konon naikkan uri,aku blasah je). Malangnya.....cara ni tidak sesuai diaplikasi sewaktu siang iaitu waktu rijal sedang horah horeh. Sebabbbbbbb dia akan mengkudakan aku. Either aku akan jadi papan gelongsor/ kuda kepang (henyakan diterima di leher,harap maklum) / bergayut mcm monkey dari sujud sampai berdiri. Kuatkan anak bujang saya T____T

Merepek plak. Ok,until one day, lepas solat aku dah buntu, camne nak buat ni. Sebab dah scan banyak kali doc dok kata uri kat bawah,might be kena potong je lah. Suddenly kuatkan hati baca ayat tu, tiup kat tangan n sapu perut belah kiri sambil berdoa moga uri naik ke atas. Terasa satu gelombang kuat kat perut,sangat kuat mcm tsunami,ecehhh. Masa tu dah tawakkal, moga uri yang naik, bukan adik yang pusing jadi songsang. huhuhu...

Next appointment, kena scan lagi. (im not a scanning fan ok?nyampah tol..)  doctor kat KK P9 kata uri kat bawah lagi (masalah doc ni, dia langsung x confident, siap panggil doc lagi sorang for confirmation. yang lagi sorang tu pon siap kata, ''eh,tak sure lah.mana urinya'') aiyo...doctor...camno ni? mesin KK tu kelabu asap sangat kot sampai tak kenal uri n bladder.

Akhirnya kena p hospital. Sampai sana, doc kata ''Eh, your placenta is OK. Translatteral, belah kiri ni. Jauhhh dari jalan keluar baby'' :) 

Syukur. 

So kekallah dengan rekod putih, moga dipermudahkan urusan kami untuk masa hadapan :)

Ada lagi lebih kurang 5mggu before masanya. Excited mahu jumpa adik. Mahu bersalin. Eh??? =))

16 March, 2012

caca merba,

My baby boy is sleeping like a king. Tu dia. I think i need to find him a pillow. Bantal orang dewasa. Sebab sekarang dia suka hijack bantal2 aku. Bantal dia kecik kot, dah tak sedap bagi dia. :)

Bantal bulu maybe?

Ada la mood sket nak mengarang. kang aku dah hibernate memang lama. 8weeks +- before adik keluar. Rijal pon dah tau beza adik sendiri and adik orang. hehe. Such a sweetheart abg Rijal ni. Alhamdulillah. Cuma kalau dia buat perangai 'cantik' once in a blue moon tu, omi ppon bertukar jadi naga. Pendekatan baru utk hukum selain time out, getah sayur tu. Acah je,bagi takut. Kadang ade gak kena sedas kat kaki. Makin sarat ni malas nak membebel banyak2. Tanya je, 'Rijal good boy kan?ke nak kena lastik?' hahahaha....

For adik, aku rancang sesuatu yang luar kebiasaan. Tapi, kita tunggu dan lihat sahaja bagaimana perancangan ini berjalan. ''Kita merancang, Dia merancang, tapi Dia sebaik2 perancang''

I hope and pray for a smooth delivery, breastfeeding,and everything. Mind kena strong with support from husband.

Gym ball untuk exercise adalah sangat membantu untuk ease my back pain. I do recommend this for pregnant mom. Buat latihan pernafasan, kegal exercise,helping to position baby pon boleh disamping main bola dengan anak T____T  Bila ada baby, boleh buat senaman bersama utk kuatkan tulang n prevent/reduce colic for baby. :)

Untuk mommies yang pregnant, i suggest u to dig all the knowledge. Cari sampai akar umbi, rather than ikot2. Sebab from there, u'll build a strong foundation for preparing urself to enter a whole new world. Semua tentang mengandung, bayi, penyusuan (why breastfeeding is good for u n baby) parenting..semualah. Oh, jangan lupa, if sempat, p la cari doktor yang support normal delivery,yang tidak menggalakkan c-sect (unless emergency) tidak menggalakkan epidural. :)

Hanya pandangan seposen dari saya yang tidak tahu apa2.. =))

21 February, 2012

oh kasihan....

sian dia...usang dah,buruk...bersawang sana sini. Nak buat camne, bukan penulis tegar. Anak bujang n baby#2 lagi tegar.

Alhamdulillah dapat kesempatan dan ruang untuk menulis masa rijal tengah morning nap, and i have nothing to do here. Tunggu masa lapar, turun bawah, cari makanan. Heh. kalau tak, bersusun keje rumah n nak melayan tuan raja kecik ni. Masa untuk berehat seketika, hanyalah waktu suami sudah balik keje. Busy mak.

I got the inner peace and redha untuk jadi surirumah baru-baru ni. Thanks to Kak Leen. =))

If not, ikhlas ku akui, susah gak nak terima. Otak ligat nak kerja, nak beat suami dalam bidang masing2. heh, aku ego tahu? Tak boleh kalah, lagi2 dengan suami sendiri. Sebab tu sampai sekarang,kadang2 study gak benda2 yang berkaitan. So that aku tau ape nak debate dengan suami. Oh...oh...ade benda suami sudah tentu kalah, iaitu tentang breasfeeding. HAHAHA

Bercakap pasal breasfeeding, Rijal still breastfeed. just that susu tak melimpah ruah lah macam dulu. Dah takd langsung rasa let down tu. Rinduuuu.... tapi, bila rijal lupa nak bf, mula lah nyut nyut rasa. bila picit cik N, nan ado keluar ape. just boleh nampak susu pekat yang lebih bila lepas rijal bf.  Oh ye, rijal pon dah consume fresh milk bila dia nak. mostly tanak. or bila berjalan je dia nak. or iikut suka dia lah. heh.

Baby adik sudah 28w. =)) so strong. lagi power kicking and smacking ummi dia compared abang Rijal. Adik...adik... Paling happy bila abg rijal tegur/borak2/nyanyi lagu Oh McDonald kat dia. Bukan main dia tendang n siku. Baby adik ni suka tendang pundi kencing ummi. Sakit wok. Abg Rijal dulu suka tendang ribs ummi,tu pon bila dah masuk 9 bln. Ni baru 5bln dah abis satu badan ummi kena -___-'' oh adik. Please ye, bila keluar behave.

Nampak gaya,aku bakal pecah rekod masa mengandungkan rijal which is 63/64kg. baru 7 bln pon sudah 58/59 kilooo.aigoo. kena usaha keras pasni utk dapat figure dulu. Yakin boleh!!! sebab adik n abang ade kan, sumber senaman paling mudah :)

lama tak tepek gambar rijal.

jap cari.

oh...xde....heeeee...

23 November, 2011

lima belas dan menghampiri sembilan belas

Bulan yang mengambil masa suami saya dan abah anak saya. Terlalu sibuk sampai Rijal tahu protes abah balik lewat. Nak buat camno, kijo. Pasni sebulan cuti,kita holiday ye abg?ekekeke

At 15w, baru dapat buat buku pink. Hehe. Asyik delay + suami dok sibuk sana sini. Later on scan pulak, kita tengok baby ye. Nanti jangan memalu.. :) Still takde appetite. Berat pon turun, kesian..time Rijal, loya+muntah tapii selera besar..tak pernah tak naik berat. Now, at 15w 48kg je..tapi as long kami sihat,alhamdulillah..Kadang2 boleh rasa baby golek2 dalam perut, Rijal suka sangat pegang perut n kiss. Tah paham tah tidak.

Rijal.

Makin keletah. Banyak words yang dia sebut then simpan. Depan orang jangan harap la nak bercakap, melainkan menyoal, ni ape?nape? Once in a blue moon tetiba dia baca abc,a ba ta, nine tennnn...ikot mood.
Tantrum alhamdulillah dah hilang. Cuma perangai suka melepuk orang ada lagi. I wonder, apa dia nak buat sebenarnya.

Alhamdulillah, still breastfeeding. Tandem i guess. Kadang tu bukan nak susu sangat pon, just seeking for comfort. Disebabkan itulah, dah bape kali kena plugged duct. Luka dah 2x. Nangis. Rasa nak tercabut je N.
Harapan dan doa,moga dapat menyusukan Rijal until 2y.o. Pastu,doa2 moga dia stop dengan sendiri. By time adik keluar dah lepas 2thn pon. :)

Hm...i pray for the smooth journey and healthy body for all...

12 November, 2011

memories.

Aku teringat dulu, zaman kanak-kanak..riang sungguh, sampai waktu ini aku teringat, aku pinta pada mak,tidak mahu jadi dewasa.

Dulu,di depan rumah ada pokok jambu air, rendang berbuah. Ada semut hitam yang gemuk sering menyusur di dahan rendangnya. Tapi, semut2 itu adalah kawan aku. :) Kenapa? Sebab aku sering memanjat pokok jambu air  itu untuk belajar,untuk menyorok, untuk mencari ketenangan, untuk berfikir... Semut hitam di pokok jambu air itu tak pernah merayap atas badan aku. Tak percaya? :)

Pokok jambu air yang sering dirindui, kini sudah tiada..

Dulu, kami punya taman kecil di kawasan rumah kecil kami. Ayah tanam rumput karpet. Tahu? Best! Kalau nak bergaduh/berguling memang sesuai. Atas rumput karpet aku sering berbaring di waktu  malam merenung langit malam. Cantik. Bintang terserak di angkasa, bulan terang. Kadang2 macam wayang aku buatnya, bentang tikar getah merah putih, bawak biskut/susu panas, baring. Pelik?

Rumput karpet sudah tiada, diganti laman simen, tempat naungan kereta2...

Aku pernah bela tupai yang tertelan minyak tar, bela sampai gemuk, burung yang di serang hendap kucing sampai ia boleh terbang bebas. Kucing? mestilah.

I love animals.

Rijal nampaknya mewarisi minat aku.

Ah.....rindu sungguh zaman riang.. :)