06 September, 2014

pulang pulih seperti sedia kala

Tuhan bagi sakit, Tuhan juga Maha Penyembuh.

Hyperthyroid dah completely gone. Alhamdulillah, syukur. Tapi bleum boleh horeh2 sangat. Baru masuk sebulan xde pantang makan. Still moderate intake.

How?
No medicine taken.
Why?
Didn't want to risk my beloved child who still breastfeed.
How again?
Jaga makan, homeopati and jamu.

Tak percaya? Suka hati.
Last year masa aku kawal food intake i.e berpantang,  simptom palpapition and moody still ada kalau salah makan and overdo works. So kena hati2 kat situ.

Awal tahun hari tu, suami cadangkan untuk guna homopaty dan pantau. Agak menangis la sepanjang ambil ubat homeopati. NO. Bukan sebab tak bagus, cuma kena faham mcm mana homeopati berfungsi. Totally opposite dgn ubat hospital. Aku bukan tolak perubatan moden ok, cuma aku bab ubat aku akan pilih dan baca. Sapa pepandai kata aku tolak modern medicine, mmg mintak penampar.

Cara ubat hospital dia akan hilangkan simptom sementara manakala homeopati akan merawat gejala ke akar umbi. Maka kau kena expect segala rasa sakit yang pernah hilang tu akan naik balik sebab dia keluarkan lahar2 yang panas tu dari meledak dan memakan diri. Paham ke? Tak paham, boleh baca. Jangan kata doktor gugel. Korang cari info kalau buat thesis guna buku semata ke?

Bila habis ubat homeopati tu aku continue dgn jamu. Which is the best combination so fat. Alhamdulillah. Dulu kalau tidur mesti berpeluh, now makan jamu aku rasa sejukkkk je. Haaa....yang ni aku mmg beza dgn org lain. Dari kecik mmg gini, org rasa susah, aku rasa senang keje tu. Yang orang kata elok kat depa belum tentu serasi dengan aku. Makanya, kenallah diri rata2 baru kenal tuhan yang nyata.

To those yang ada hyperthyroidism cuba check balik diet anda mcm mana. Sila ubah lifestyle. Time sakit ni la tuhan nak bagi peluang kita belajar dan mengenal tuhan. Moga bermanfaat perkongsian yang ciput ni.

1 comment:

Riniey Adnin said...

Salam sis. Mohon share diet harian ye selain Vit B dan jus. 0173434491. Minta tolong ye sis, saya baru disahkan ada hyperthyroid dan anak masih menyusu. Terima kasih