08 September, 2014

Teori dan Praktikal.

Dulu masa belajar selalu fikir, ape ke semua yang aku belajar ni boleh diguna pakai? Biasala, jiwa aku bukan jiwa menurut semata. Jiwa rebel. Questions these and that. Tapi bila dah masuk alam kerja, ternyata hypothesis aku benar.

Tak semua boleh hentam teori yang sama. Again, tak semua boleh pukul rata. Sama lah dengan parenting and how you raise your children. Takde manual boleh kata itu ini sama saja. Dulu beria2 study here and that, tapi tak banyak yg applicable utk anak, aku jadi buntu. Sudahnya, doa mintak Allah ilham apa cara terbaik.

Ada anak yang nature dia sopan santun. Tak berkutik pon kalau letak kat satu tempat. Not my children. Ia jatuh on how you handle the situation. Tipu la aku ni penyabar, aku ialah mak singa. Singa how? U can always assume. Trick and treat utk setiap anak adalah berbeza. Contoh, Rijal dia punya ransangan adalah mulut. Kau kena always be a story teller and a good listener, and he will open up. Ada budak kena jual mahal baru dia rasa tercabar n open up. So, who is the best teacher? The world of course.

Tuhan jadikan segala jenis keadaan dan benda untuk kita berfikir dan belajar. Kalau kita suka spoon fed, susah la. Tak ke mana.

I hope He will always guide us for making the right and the best decision. Insyaallah.

No comments: