12 May, 2011

fatty liver

Biasa dengar iklan Fatty Liver di television anda? Masalah kegemukan, kurang berat badan? Sejujurnya aku benci melihat dan mendengar iklan sedemikian. Nampak bebeno menipunya.  Kamon la, mana ada jalan senang nak kurus. Bagi aku semua tu propa je lebih dan banyak mendatangkan kesan buruk di kemudian hari.

Hendak kurus kena usaha.

Pemakanan kena jaga dan jangan lupa bersenam. Sejujurnya, aku sangat susah untuk bersenam sendirian sekarang. Maka, jalan mudah adalah bersenam dengan anak bujang. Menari, berlari bersama-sama si kecil adalah menghiburkan dan mengeluarkan peluh. Yes, I'm health freak. Sebab keluarga sebelah mak dan ayah punya penyakit keturunan iaitu diabetic dan heart attack. Mak sering memomok-momokkan tentang semua jenis penyakit tu. Agak ketakutan jugalah.

But I love food so much.

Takde masalah, selagi piramid makanan di jaga dan bukan semua makanan disumbat seperti tiada hari esok. Kudapan aku adalah coklat dan buah-jika ada buah yang berkenan di hati- malah sebagai ibu yang menyusukan anak, ia adalah bonus kerana kandungan kalori akan terbakar sepanjang proses penyusuan. Air kegemaran adalah air kosong. terima kasih mak. Tipulah aku tak minum air manis; teh tarik, hot choc, nescafe ais, ICE CREAM tu semua all time favorite. Tapi, jarang diambil kecuali jika dine out sahaja dan air kosong akan menjadi penutup setiap hidangan.  

---------oh aku skema plak lepas baca artikel $%^&*((-------------------------------

Tubuh kita hanya pinjaman dari Dia, nanti esok akan di soal bagaimana kita menjaganya. :) Pernah jugak aku kena sekolahkan oleh orang2 yang sedap mulut ni. Tapi, orang yang macam ni nak je aku tayangkan cermin besar suruh cermin diri. haih,geram pon ada. Sendiri cari penyakit, bila penyakit datang mula membebel salahkan itu ini. Susah jugak orang yang tak sedar diri ini. Bala...bala....

Now, mission mahu keluarga kecilku sihat. slowly, xpe...nanti dah biasa akan jadi sedap. Jangan hendak kurus kerana cantik, tapi kerana sihat. sebab dengan kesihatan maka badan boleh beribadah.  :)


p/s : badan cantik bonus, hati cantik lagi bonus. marilah sihat.

3 comments:

Unknown said...

salam mas.

yaa betulll. sbb kesihatan itu lebih mahal dari duit sejuta.
tak ternilai. bukan tak ada nilai.
tak ternilai!

FAD RMLN said...

jagalah kesihatan anda. eat healthy. nowdays process food semua umpama racun pd bdn kita. bahye betul.

ღnFashyaღ said...

i like ur P/s. :)