22 February, 2011

maknanya dulu

first of all, ai nk tengs kat khai@mrs.zach bg ai masuk top 5...
macam jaman skola plak...asik dpt top 5..susah bebeno nk dpt no.1..
macam besa la,ai redo je...tho ai sedih,(TIPULA XSEDIH) tapi ai dh senyum :)
btw, aku suka kawan ngn ko mrs.zach...hari2 skodeng tgu entri ko...
TAMAT.

cter aku.
aku ade adik laki bongsu yang hamat manja,azab.
ngade dari kecik.
semua benda dapat.
mintak ape jua.
sure dapat.macam sekelip mata je.
cube kalau kitorg,jgnla harap!
yes,dulu memang ade unsur2 dengki n cemburu.
sampaikan ade ketika,kami 3 beradik sangatlah menyampah dgn perangai ngade2 adik bongsu,so aku ngn abg pakat.sorang pegang tgn,sorg pegang kaki,kitorg lempar adik bongsu ke tengah laman.
YES.LEMPAR ok? tahap tu.tapi idok le campak melambung,sbb dulu rumah kami ade laman,yg mana rumput karpet tebal tu menghiasi laman kecil.
ape lagi,meluncur la adik bongsu ke tengah laman tersentak ke pasu bunga.dia bangun,kibas2 bdn,nangis2...kitorg tutup pintu rumah. KEJAM? yes.sangat kejam.
tapi,bertitik tolak dari situ adik bongsu ade perubahan kecil.

sekarang,adik bongsu masih dapat ape jua yang dikehendaki, tapi aku dah xde feeling.
ia lebih kepada unsur menasihati.
ape yang aku jadi sekarang,adalah hasil ihsan dari Tuhan,didikan mak ayah dan persekitaran (idokla baik pon aku)
cuma, kesinambungan dari betapa payahnya aku nak dapat ape yang aku hendak,aku sedikit sebanyak belajar menghargai. belajar erti kesusahan.
agak berbeza dgn adik bongsu.
tapi sekarang,kak ngah yang garang ni sentiasa jadi tempat dia mengadu,mintak jd org tengah,mintak duit kadang2


masa zaman belajar,aku suka cabar diri
pergi mana2 sorang diri.
pernah buat mak menangis sebab risaukan aku.(baru tau bulan doblas lepas)
pernah,pulang masa hari raya tiada tiket,terpaksa naik bas loncat dari kl(pudu)-seremban-kuala pilah-gemas-segamat. tiba di gemas sudah rembang senja. berhenti maghrib. usai maghrib ke segamat. sepanjang perjalanan mak tak henti2 call.tanya keadaan. aku?tawakkal. di tangan terselit siap pisau lipat.
di sapa dgn mat2 motor/stanger byk kali.siap offer naik kete/moto.
tapi,kenangan tu melekat smp skrg.
betapa ia menjadi pemangkin semangat supaya tabah.
supaya tak lupa tika senang.
suami sering berpesan,kita tak akan sentiasa senang.
hendak hidup senang kemudian,mencapai impian,kena bersedia untuk susah dan diuji.
baru rasa betapa manisnya nikmat yg bakal kita syukuri.

ujian hidup aku baru sedikit,tak sehebat mana.
tak sekuat yang lain.
sebab Tuhan takkan uji hambaNya melainkan dengan apa yang mampu ditanggungnya.

kena ingat.
sihat sebelum sakit.
kaya sebelum miskin.
muda sebelum tua.
lapang sebelum sempit.
hidup sebelum mati.

p/s/s::sesiapa yang mengenali adik bongsu,usah disampai apa dicerita,kerana tugas menasihati ini perlu masa,perlu kelembutan.adik bongsu manja.

6 comments:

mrs zach said...

adik bongsu ko boleh geng dengan adik bongsu aku la ummi oii. aku dengan abang aku pernah pakat kurung adik bongsu aku dalam jamban ok. sebab dia dah melampau gila request beskal kat mak aku..pastu, hari tu jg dia nak. bajet mak ayah aku tokei emas la kan. mak aku plak bangsa cakap lemah gemalai je. tp adik aku mengaruk gila. last2 mak aku sedih, nangis. aku ngan abng aku ape lg...angkat, sumbat dlm jamban. kannn...skrg ni..dh krg sikit. tp still dpt apa yg dia nak. eh..tiber dh jadi macam entri plak..sorry ummi. aku takut kena lempang. terus aku komen mcm entri. ahahahaa

ummi said...

la...aku pk aku je yg suka dera adik bongsu,...ko pon?hahahah...bkn pe,nk bg pengajaran...mak ayah sygggg sgt kn...hihihihi....

eh khai,ade org nk lempang ko,seb bek aku xjadi...hahahaha

LeeN said...

hahahaha lucu la entry ni! akak punya adik bongsu adalah yg terpaling baik dan tertib antara kitorg 4 org. 3 ke atas sume x semenggah. adik yg skola bese tp mcm budak skola agama. kekekekekeke. btw, adik bongsu mmg cenggitu. salu lupe diri. haha...

tp satu la mas, mmg nature adik bongsu akan rapat dgn yg no 2. mana2 pun mcm tu. akak pun x sure kenapa... tp diorg mmg click n ada bonding yg spesel.. :)

ummi said...

hahahha....tp btlla kak leen...adik bongsu ni mmg manje lebih ngn mas...padahal mas garang ngn dia,manjakan adik pompuan...muahahah....i don't understand either... ;)

"syahirah" said...

alahai... kesian kat dia... insyaAllah dengn keredhaan drNYA.. berubah lh dia dengn lebih baik...

ummi said...

hahaha..kak iraa??kak iraaa????waaaaaaaaaaaa....