20 March, 2011

kari ikan penang

-Family in law datang
so bagai pungguk rindukan bulan
suami padahal haku request la nk mkn kari ikan nyok2 org Penang kata
org Johor kata ikan cermin,org len aku xtau
so MIL n SIL memulakan tugas 
eh,nape tetamu masak?
sbb tu expertise mereka =), aku tukang kacau n tny byk soklan
kari MIL mmg terBaik la.
mamak pon kalah.

okeh,
sebelum aku lupa,sbb tu aku kena tulis kat sini senang aku nk cari

Kari Ikan Nyok2/Cermin 

-kepala ikan & ekor ikan shj (utk menyedapkan,sbb kepala ikan tu manis,isi tanak,terpulang la)--->basuh2 then perap dgn garam n air asam sket utk hilangkn hanyiaq.. B-)
-tomato&bendi
-kari Babas
-daun kari
-halba campuq
-bawang putih,bawang merah*
-santan
-air asam
-kerisik
-minyak
 garam

tumis bawang* smp pecah minyak, mskkn halba campuq,tumis lagi smp pecah minyak,pastu masukkan daun kari,tumis sat,masukkan kari babas (jgn byk2,cth : kepala ikan 2,eko ikan 2,letak serbuk kari 1 1/2 paket) tumis smp pecah minyak,masukkan kerisik,tunggu pecah minyak,then masukkan air asam,tumis lagi smp pecah minyak,pastu masukkan santan,tunggu smp pecah minyak sket (jgn smp taik mnyak plak) pastu masukkan ikan,tunggu minyak naik,then baru masukkan sayur bendi n tomato n garam.

ko nampak bape kali nk kena pecah mnyak?
sebab tu kari tu leh tahan seminggu tayah panas.
masak dgn API SLOW.
ko makan bau kari kat dapur leh kenyang tau.
punya la lama tunggu..
tapi,hasil mmg menjlat lantai la...

nk masak kari ayam lain plak cara...daging lain plak.
aku xabis menuntut KaRI lagi..hahaha
tapi kari hnya dibenarkn masak 2mggu skali je kat uma ni
sbb each time aku masak kari,suami leh tambah 3x padahal xdela sedap pon..Cannottt...
ai kawal diet suami ok?
* dietitian x bertauliah*
kejam??YEs!! hahaha


No comments: